WAGC 2013

Kanin laddar inför World Amateur Go Championships!

Tangqiao Cup

Publicerad 2013-06-12 17:42:00 i Turnering

Glad drakbåtsfestival!
 
Det har gått nästan en vecka sen mitt senaste inlägg. Jag hoppas på att kunna skriva oftare än så i framtiden.
 
Igår och i förrgår deltog jag i en turnering som heter Tangqiao Cup. Det är en blandad turnering med både amatörer och proffs. De flesta representerar ett lag som kan vara en goklubb eller en stad, men man kan också representera sig själv. Turneringen är indelad i tre grupper: barn, vuxna herrar, vuxna damer och seniorer. Jag representerade mig själv i gruppen vuxna herrar. Samtliga som deltar i den gruppen är 5d eller starkare, så det är en ganska tuff turnering. Efter åtta ronder slutade jag med fyra vinster och fyra förluster, vilket är ett helt okej resultat. Men jag är inte så nöjd med tanke på att jag inte fick möta någon 6d+.
 
Första ronden.
 
Här nedan följer mitt parti från första ronden (det som syns på bilden), jag är vit. Partiet finns som SGF här.
 
 
Efter att svart spelar atari med 41 ser partiet inte så bra ut för vit. Istället för 26 borde vit nog ha skurit på utsidan på P2 istället. Men svart 47 är nog ett litet överspel och det blir irriterande för svart när vit skär igenom med 48. Fram till drag 64 har vit säkrat en hel del poäng på högersidan och kan vara nöjd. Svarts situation är dock inte så pjåkig heller, fram till det dåliga draget 73. Om det var jag som spelade svart hade jag tveklöst hoppat på O15, vilket är en nyckelpunkt för att utvidga svarts moyo. Svart låter senare vit förstöra moyon med 88 etc i hopp om att skärningen på 109 ska ge honom en bra attack. Men vit 110 och sen 112 är en bra sekvens och efter att vit helt enkelt offrar fyra stenar med 120 och får koppla samman är partiet väldigt svårt för svart. Vit får dessutom alla de stora slutspelspunkterna och vinner med bekväma 8,5 poäng.
 
Karaeoke med SISU's golag

I lördags begav jag mig åter ut till Shanghai International Studies University för att spela go och delta i deras avslutningskalas som de hade för studenterna i goklubben inför sommaren. Vi sjöng karaeoke i flera timmar och åt sedan middag tillsammans. På middagen dök även Wang Youxia 4p, som ibland tränar laget, upp. Han är ett väldigt starkt proffs, ett av de starkaste från Shanghai. Efter ett antal öl frågade han mig om jag var intresserad av att byta engelskalektioner mot golektioner med honom. Vi skule i sånt fall träffas två gånger i veckan och studera tillsammans. Om detta blir till verklighet är det en fantastisk möjlgihet för mig att få träna med en jättebra lärare. Jag håller tummarna ;)
 
Ett svårt men lärorikt goproblem

Här är ett goproblem som jag tyckte var ganska svårt:
Vit att döda.
 
Problemet är svårt eftersom det är så stor öppen yta. Men med rätt dragordning är det förvånansvärt enkelt att döda svart.
 
Imorgon ska jag gå igenom några av mina partier från turneringen med lärare Wu. Tills dess, god natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kanin

Charlie Åkerblom är 4 dan och har spelat go i 10 år. 2013 representerar han Sverige i amatörvärldsmästerskapen i go.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela