WAGC 2013

Kanin laddar inför World Amateur Go Championships!

Födelsedagsfirande

Publicerad 2013-07-03 17:32:00 i Allmänt

Jag fyllde år i måndags och på min begäran hade min fru, Julia, ordnat en liten dagstripp till Hangzhou eftersom jag ville upp i bergen, där jag är som gladast, på min födelsedag. Det var oerhört varmt (runt 35-40 grader) men det var okej i skuggan av träden när vi klättrade upp i berget.
 
Hangzhou är känt för sitt te. Nedanför berget kunde man strosa omkring bland tefälten. Plantorna på bilden är av sorten Longjing.
 
Såhär såg det ut från toppen med Hangzhou och West Lake i bakgrunden.
 
Självklart ville jag även spela go på min födelsedag så jag ringde min kompis Rich som bor i Hangzhou och spelar go. Hans flickvän pluggar tekunskap i Hangzhou så han kan massor om vilket te som är bäst och tog med oss till ett tehus och bjöd på många fina sorter :)
 
Rich är glad trots att han får spö :D
 
 
En kul "födelsedagspresent"
 
Under måndagen ringde även min kompis Thomas Xu som driver en gosalong (omnämnd i ett tidigare inlägg) och sa att han hjälpt mig ordna så att jag kan byta engelskalektioner mot golektioner med Wang Youxia, 4p. Vi ska träffas imorgon och det ska bli fett kul!
 
 
Om smeknamn i Kina

I Kina är det vanligt med smeknamn och/eller titlar istället för att man bara säger en persons namn. Det allra vanligaste är Xiao+Familjenamnet. Xiao betyder liten och används för att ge en kamratlig klang på någons namn. För äldre personer använder man Lao+Familjenamnet istället. Lao betyder gammal och som prefix används det även för att markera något välbekant som i t.ex. Lao Jia (hemstad) eller Lao Pengyou (gammal vän).
 
Mitt kinesiska namn är 高宇辰 där 高 (Gao) är familjenamnet. Så jag brukar ofta heta Xiao Gao (Lilla Gao) eller Gao Laoshi (Lärare Gao) i Kina. Men häromdagen när jag var på gosalongen hörde jag min kompis Lu Ping som är ungefär 20 år äldre än mig prata med Thomas om en "Lao Gao". Efter ett tag fick Thomas fråga Lu Ping vem han egentligen menade och då blev det klart att han syftade på mig. Det var första gången jag kallats för Gamle Gao och det var ju passande med tanke på att jag precis fyllt 26...
 
 
 
Ett av mina favoritgoproblem

Det här problemet är ett typiskt problem med liten yta och få möjligheter men som ändå kan ta ganska starka spelare lång tid att lösa. Då gäller det att tänka utanför sina vanliga mönster!
 
 
Svart att leva.
 
Lycka till!

Kommentarer

Postat av: Jonny

Publicerad 2013-07-03 17:54:42

Stora grattis!!!!

Postat av: Eskil

Publicerad 2013-07-03 23:38:44

Härligt att se dig i bergen - jag förstår att du trivs med sådana miljöer. Grattis från Göteborg Lao Gao ;)

Postat av: pel

Publicerad 2013-07-04 13:11:23

Åh, Hangzhou! *sakna*
Det var väldigt klart väder ändå, brukar vara svårt att se staden därifrån.

Måste åka tillbaka och köpa te snart tror jag ;)

Grattis i efterskott Lao Gao! :)

Postat av: Dagge

Publicerad 2013-07-07 10:56:15

Väldigt bra blogg.

Ser fram emot att följa den åtminstone under WAGC.

Lycka till

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kanin

Charlie Åkerblom är 4 dan och har spelat go i 10 år. 2013 representerar han Sverige i amatörvärldsmästerskapen i go.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela