WAGC 2013

Kanin laddar inför World Amateur Go Championships!

Träningen börjar

Publicerad 2013-05-31 16:15:15 i Allmänt

För några dagar sen blev det klart att jag får åka till Sendai i Japan för att delta i amatörvärldsmästerskapen i go. Tävlingen innefattar 74 olika länder och spelas som en åtta ronders Swiss över fyra dagar. Det ska bli en stor ära att få representera Sverige i en internationell turnering igen (tidigare har jag representerat i två par-vm tillsammans med Kerstin Bergström samt på egen hand i Korean Prime Minister's Cup).
 
När jag fick reda på att det blev jag som fick åka var min första tanke: "Jag måste träna hela sommaren!". Som tur är bor jag för närvarande i Shanghai där det finns gott om möjligheter att öva med starkare spelare. Men som ni kanske redan vet måste man också sköta en stor del av sina gostudier på egen hand om man vill bli bättre.
 
I den här bloggen tänker jag dela med mig av mina turneringsförberedelser som består av tsumegolösning, studerande av proffspartier, spelande och deltagande i goaktiviteter med andra gospelare. Själva rapporteringen från Sendai kommer antagligen ske på http://goforbundet.se.
 
Ett lurigt goproblem
 
Det här problemet löste jag igår kväll innan jag somnade. Problemet är "vit att få ko". Det gick fort för mig att hitta hur vit kan döda, men det som fick mig att tänka en stund på det här problemet var att resultatet skulle bli ko. För mig såg det till en början ut som att svart dör utan ko. Men svart har en enkel dragordning som gör att hon kan få till ko.
 
 
Kan du hitta både vits dödande drag och svarts starkaste försvar?
 
Proffspartier på Tygem

Idag spelades kvartsfinalerna i den 10:e Changqi Cup i Kina. Partierna visades live på Tygem och det var nästan bara unga proffs som tagit sig dit med veteraner som Gu Li, Xie He och Hu Yaoyu utslagna. Det parti som jag fattade intresse för var mellan Tuo Jiaxi, 3p och Lian Xiao, 4p. Jag följde partiet med intresse för jag har hört att Lian Xiao är en av de spelare i Kina som har starkast läsning. Det är ingen dålig bedrift för någon som är född 1994... Partiet går att hitta här: http://gokifu.com/s/1d80-gokifu-20130531-Tuo_Jiaxi%283p%29-Lian_Xiao%284p%29.html
 
I öppningen ger Lian Xiao bort en hel del poäng för att ta styrka utåt, vilket antagligen passar hans stil. Dock lyckas svart skapa en situation på botten där båda spelares grupper springer mot mitten vilket leder till att vits influens inte kommer till så stor användning. Det ser inte så lovande ut för vit och hans enda hopp är att attackera svart i mitten. Det Lian Xiao sen gör är lärorikt. Istället för att direkt attackera svart i mitten börjar han med att spela atari på en sten på vänstersidan vilket tvingar svart att skapa en grupp där vilket ger honom möjligheten att starta en splitting attack på svart. Till slut lyckades vit döda den ena av svarts grupper i ko och vann partiet.
 
Nu ska jag lösa lite mer tsumego innan jag går och lägger mig. Imorgon ska jag åka och titta på den nystartade studentgoligan i Shanghai eftersom jag blivit inbjuden dit av Sun Yuan, 4p. Förhoppningsvis får jag spela något parti också.
 
God natt!

Kommentarer

Postat av: Gustav

Publicerad 2013-05-31 17:33:21

Det här ska bli kul att följa!
Ett tips som jag inte vet om du tänkt på: konditionsträning. Innan jag åkte till VM bättrade jag på flåset genom att jogga regelbundet. Jag tyckte det gjorde märkbar skillnad i slutet av partierna.

Svar: Hej Gustav,Jo, det är också en del av mina förberedelser! Kanske ska lägga till lite om det i nästa inlägg. Jag löptränar med intervallträning samt kör en del boxning på sandsäck för att hålla flåset uppe, samt en del styrkepass. Jag har dock tänkt gå över till nästan enbart konditionsträning när det är ungefär en månad kvar och även yoga för att öka blodcirkulationen. Har dessutom hört att Blomback, 6d också börjat löpträna nu för att bättra på sin stamina :)
Kanin

Postat av: Staffan B

Publicerad 2013-05-31 18:55:05

Hej Kanin
Jag var i Sendai 2000. En ganska liten men mysig stad. De var drabbade av tsunsmin förra våren, undrat hur det ser ut nu? Ta många kort!
Mitt råd är bara: Njut!

Svar: Tack Staffan, det är ett bra råd. För mig är en av de största njutningarna som finns faktiskt att spela bra go, och jag tror att jag kommer kunna slappna av bättre om jag känner att jag föreberett mig ordentligt innan. Ska bli kul att se en mindre stad i Japan också!
Kanin

Postat av: Shakti

Publicerad 2013-05-31 21:18:34

Skall bli kul att följa, hmmm ..... lite trött i huvudet men typ M19, R18, Q19, O18, R19, M18 osv är det enda jag kan hitta.

Svar: Shakti, Ja, det är en ganska bra lösning, men det beror lite på hur det ser ut på utsidan. Vit kan ju krypa på P19 och göra det till falskt öga lokalt. Du kan undlåta R18 och spela O18 direkt som svar på M19 så blir det helt lokal ko.
Kanin

Postat av: Henning

Publicerad 2013-06-02 18:12:57

Vad roligt att du bloggar om detta! Jag följer förväntansfullt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kanin

Charlie Åkerblom är 4 dan och har spelat go i 10 år. 2013 representerar han Sverige i amatörvärldsmästerskapen i go.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela