WAGC 2013

Kanin laddar inför World Amateur Go Championships!

Universitetsliga i Shanghai

Publicerad 2013-06-01 17:35:00 i Turnering

Idag begav jag mig till Tongji-universitetet i Shanghai för att kolla på säsongens sista rond av den nystartade go-universitetsligan i Shanghai. Till min förvåning fick jag dessutom spela på tredjebrädet för Shanghai International Studies University tack vare Sun Yuan, 4p som syns nedanför i bild och är deras coach. Lärare Sun känns nog igen av en del svenskar eftersom han var lärare under golägret i Shanghai som hölls 2009.
 
Sun Yuan, 4p
 
Min motståndare var en 5d-spelare från Tongji University som alltså spelade på hemmaplan. Partiet började med att han spelade fel i en joseki och när jag skulle straffa så råkade jag skapa en svag grupp. Jag använde mig av den så kallade "en svag grupp"-strategin och satsade allt på att denna grupp skulle klara sig undan hans attack medans jag girigt tog terrtorium på andra delar av brädet. Det gick vägen och jag, som spelade vit, vann till sist med 10,5 poäng.
 
Pargo
 
Efter partierna var det många som stannade kvar och spelade mer. Jag och en koreansk utbytesstudent spelade pargo mot en kinesisk 5d och 6d. Hon, min pargopartner, hade tydligen varit i Jeonju när jag var där på KPMC men vi hade inte träffats. Hon är tydligen också kompis med Diana Koszegi, 1p från Ungern.
 
Partiet finns här med några kommentarer från partigenomgången: http://eidogo.com/#BuT3gxv1
 
Pargo
 
Under middagen efteråt var lärare Sun sugen på att dricka öl och blev glad i hågen, då bjöd han in mig att komma och träna med deras universtietslag varje måndag och torsdag. Det ska jag göra!

Kommentarer

Postat av: pel

Publicerad 2013-06-01 23:44:58

\o/

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kanin

Charlie Åkerblom är 4 dan och har spelat go i 10 år. 2013 representerar han Sverige i amatörvärldsmästerskapen i go.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela