WAGC 2013

Kanin laddar inför World Amateur Go Championships!

Kolla på proffspartier med kompisar

Publicerad 2013-06-20 17:49:21 i Allmänt

Hej hopp!
 
Idag kom min kompis Yao 'Judy' Yun över för att kolla på finalen av Chunlan Cup. Hon är en 5d-spelare från Shanghai som också undervisar i go på nätet. Hon spelar som 'gotutor' på KGS.
 
Finalpartiet var spännande, båda spelarna är duktiga fighters. Den ena, Lee Sedol, är redan en legend och hans stil är att spela mycket komplicerade varianter. Hade han vunnit idag hade det blivit hans femtonde internationella titel.
 
På andra sidan brädet hade vi Chen Yaoye, en stark spelare från Kina som tidigare inte vunnit någon internationell titel. Chen är känd för sin stabila stil och starkt slutspel.
 
Finalen, som spelas som bäst av tre, var ställd 1-1 innan dagens parti. I första partiet vann Chen förvånansvärt enkelt och i andra partiet vann Lee Sedol genom att döda en stor grupp i ko. I det sista finalpartiet blev det mycket spännande när det först såg bra ut för vit sen för svart, sen för vit, sen för svart, sen för vit... De är verkligen duktiga på att hitta fantastiska sekvenser på brädet men i slutändan blev det Chen Yaoye som segrade genom att helt enkelt låta vit komma ut med en stor grupp i mitten som han hade jagat och istället bara ta poäng på ovansidan.
 
Det är roligt att kolla på proffspartier med Judy, för hon kommer alltid på många intressanta sekvenser. Hon har spelat go sen hon var liten och är väldigt duktig på form och inte så pjåkig på läsning heller.
 
Lite gamla bilder
 

I några tidigare blogginlägg berättade jag om träningen ute på SISU. Här nedan är några bilder från träningsrummet som ligger under läktarna till deras fotbollsplan. Några Svenskar har varit där förut och kommer känna igen sig.
 
 
 

Schack som avslappning
 
På sistone har jag börjat spela lite schack på nätet som avslappning mellan gotränandet. Det är ganska mysigt att vara nybörjare igen och bara famla sig fram. En praktisk grej med schack är att man kan hinna med ett parti på 10 minuter. Ett goparti blir alltid ett företag även när man spelar snabb blitz. När jag spelar schack spelar jag uteslutande med 5 minuter på klockan för vardera spelare med 2 sekunders Fischer. Min rating på chess.com just nu är 1120 typ. Vilket jag gissar är typ motsvarande 15k?
 
Nyligen läste jag att Tiger Hillarp-Persson, tidigare Svensk mästare i schack även spelar go och är runt 1 kyu. Vore trevligt att träffa honom nån gång!
 
Ett roligt goproblem
 
 Svart att få ko.
 
Det här problemet kommer från ett parti som jag spelade med Fredrik Blomback idag på nätet. Svart ser ganska död ut men det finns en ko. Det är lite klurigare än vad det ser ut vara.
 
Nu är det läggdags, god natt!

Kommentarer

Postat av: pel

Publicerad 2013-06-20 20:05:39

Roligt att se att det inte bara är vi västerlänningar som "ritar" med stenar :)

Roligt att se att det sig likt också!

Postat av: sigs

Publicerad 2013-08-03 17:03:30

I stället för schack kan jag rekommendera Kung Fu Chess, eller vad den numera heter, Tempest Chess tror jag... schack utan att behöva vänta för sin tur -____- verkligen avslappnande, helt annorlunda taktik och strategi, ändå lite liknande som vanligt schack.

Svar: Haha, ja! Jag spelade en del Kung Fu Chess för mååånga år sen. Men man måste ha bra uppkoppling...
Kanin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kanin

Charlie Åkerblom är 4 dan och har spelat go i 10 år. 2013 representerar han Sverige i amatörvärldsmästerskapen i go.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela