WAGC 2013

Kanin laddar inför World Amateur Go Championships!

Ännu en goliga

Publicerad 2013-06-25 14:32:00 i Allmänt

I söndags var jag och besökte min vän Thomas Xus gosalong. Den ligger lite opraktiskt till från där jag bor och det tar nästan en timme att ta sig dit så jag åker inte dit så ofta. Det är en väldigt trevlig gosalong med sköna stolar och gott grönt te. Dessutom kommer det ofta dit proffs som man kan köpa lektioner av - men man kan även kolla på när de spöar upp någon annan amatör som köpt ett teaching game. Nu verkar det som att jag ska börja undervisa i engelska på en skola i samma område som salongen, så i framtiden kommer jag nog kunna besöka den lite oftare.
 
Den här gången åkte jag dit för att delta i en amatörgoliga som anordnas tillsammans av ett gäng goklubbar. Jag spelade tredjebrädet för Thomas lag och jag behöll ansiktet när jag lyckades slå min motståndare med 4,5 poäng. Det var dock ganska nära att jag förlorade. Jag tog en ganska bekväm ledning i öppningen och fick misshandla hans form ganska rejält och efter det slappnade jag av lite för mycket. Han spelade en skarp sekvens och tog ifatt igen. Som tur var hade han inget vidare slutspel och jag lyckades säkra vinsten.
 
Här är några bilder från söndagen:
Det är nästan lika roligt att kolla på partier som att spela själv.
 
12 år och 5 dan. Inte illa!
 
Polaren Lu Ping (till vänster med glasögon) spelade stabilt och tog en poäng till vårt lag.
 
 
Luo Xihe - En Maverick på gobrädet

Idag gick jag igenom ett parti från kinesiska A-ligan mellan Luo Xihe, 9p och Kang Dongyun, 9p. Luo Xihe är känd i kina för att han spelar otroligt snabbt och kreativt, samt för att vara ojämn. På en bra dag kan han slå de bästa spelarna i världen med lätthet och på en dålig dag kan han förloral lika enkelt. En sak är dock säker: han spelar aldrig tråkig go!
 
Partiet som hittas här börjar med att Luo Xihe tar utsida medans Kang Dongyun tar poäng. Efter att Kang ignorerar vits peep på botten ser partiet bra ut för Luo. Efter en leaning attack på vänstersidan inleds en intressant fight och Luo attackerar oerhört starkt på botten vilket leder till en ko och ett stort byte. Efter det offrar vit några stenar för att ta sente och efter en mindre lyckad invasion på toppen av vit inleds slutspelet med svart i knapp ledning. Vit försöker skära av svart i mitten för att ta ifatt men efter att svart spelar en snygg dubbelhane är partiet så gott som över och vit tvngas ge upp! Motståndare till dålig form kan gotta sig i att det är en tom triangel som vit spelade tidigt i partiet som till sist blir vits fall.
 
Vit spelade den markerade stenen men gav strax därefter upp. Kan du hitta vad svart har för sekvens för att vinna partiet?
 
 

Kommentarer

Postat av: Eskil

Publicerad 2013-06-27 16:36:52

Kul och intressant läsning som vanligt! Och, som vanligt även klurigt problem. Jag ska fundera vidare ;)

Svar: Tack :) Problemet utspelar sig alltså i slutspelet, så det räcker för svart att koppla samman med sina två stenar.
Kanin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kanin

Charlie Åkerblom är 4 dan och har spelat go i 10 år. 2013 representerar han Sverige i amatörvärldsmästerskapen i go.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela