WAGC 2013

Kanin laddar inför World Amateur Go Championships!

Tillbaks till träningen

Publicerad 2013-07-25 14:52:53 i Träning

Hej och hå! Nu var det länge sedan det blev ett blogginlägg. Det har varit mycket med jobb, förkylning och en liten tripp till Singapore. Så nu inleder jag direkt med ett parti som jag spelade häromdagen på KGS mot Micael Svensson, en ung lovande spelare från Göteborg.
 
Charlie mot Micael
 
Jag spelade vit och komi var en halv poäng. SGF-varianten finns här.
 
 
När vit spelar drag 80 har svart tagit utsida och vit fått koppla samman och ta poäng på sidan. Det är ett ganska jämnt resultat men i partigenomgången enades vi om att vit istället för 68 borde ha spelat tiger på 79 och fångat svarts stenar stadigt i sente. I partiet får svart sente och kan sikta på att ta ett stort område i mitten. Vit 86 är ett girigt drag och svart attackerar naturligtvis tillbaka med 87. Fram till 135 har vit tvingats ge upp en del poäng på toppen för att leva och är fortfarande något tunn i mitten. Svart kan därmed fortfarande spela, men om vit bara kan leva utan problem leder han partiet. När svart skär på 150 börjar det se svettigt ut för vits grupp men efter att svart inleder en kofight på vänstersidan slutar det med att vit får fånga en sten med 176 som kohot, och efter det lever vit på alla kanter och har en knapp ledning. Men i slutspelet är vit 210 ett ödesdigert drag som förlorar ungefär 12 poäng. Anledningen till vits dåliga drag var en felläsning som innebar att jag trodde att atarin på på Q1 endast kunde svaras på genom att fånga på T1. En löjlig felläsning som tyvärr är ganska typisk för mig, även efter alla dessa år. I slutändan vann svart med 5,5 poäng vilket innebär att felläsningen kostade vit partiet. Jag försöker nu jobba med den mentala biten så att jag inte ska tabba mig på det här viset i turneringen i Sendai. En tröst är att jag sällan tabbar mig så grovt på riktigt bräde nu för tiden.
 
 
Trots tom blogg har träningen fortgått

Även om det inte har blivit några blogginlägg om min goträning på sistone har jag legat i så gott jag kunnat. Jag går igenom proffspartier och löser problem på egen hand samt träffas och spelar go med olika spelare så ofta jag kan. Nyligen träffade jag en amerikansk 6d som bosatt sig tillfälligt i Shanghai. Han bor hemma hos en gosalongägare som låter honom bo där mot att han lär familjen engelska. I och med detta har jag nu en schysst gosalong som jag kan hänga på när jag har tid (normalt kostar det 100 spänn att spela där, men nu när jag går dit med Michael så är det gratis).
 
 
Ett problem från mina studier

Jag löser just nu problem från en bok som heter "spökdrag" vilket innebär att alla problem är lite extra kluriga sådär. Här nedan är ett som är ganska svårt. En glass till den som lyckas lösa det!
 
Svart att leva.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kanin

Charlie Åkerblom är 4 dan och har spelat go i 10 år. 2013 representerar han Sverige i amatörvärldsmästerskapen i go.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela