WAGC 2013

Kanin laddar inför World Amateur Go Championships!

De sista dagarna innan turneringen

Publicerad 2013-08-27 17:21:00 i Allmänt

Hoppsan! Jag tycks visst ha försummat den här bloggen lite... men det är förstås bara för att jag har tränat så himla mycket go :)
 
Nu börjar det verkligen dra ihop sig till turnering och visst är man lite nervös alltså. Det är ett väldigt starkt startfält i år, jag räknade 22 spelare som är starkare än mig på pappret. Så det blir svårt att toppa Sveriges bästa placering (Fredrik Blomback, 11:e plats, 2010), men med lite flax så kan allting hända.
 
I det här blogginlägget tänkte jag ta upp lite metaförberedelser som jag gjort inför turneringen, och sedan del med mig av några roliga goögonblick från de veckor som gått sen mitt förra inlägg.
 
 
Träning, kost, koffein, sömn etc
 
Nästan lika länge som jag spelat go har jag också haft en nästan osund besatthet av vilken effekt externa faktorer har på hur bra det går i en turnering. Den enda jag känner som är lika om sig och kring sig med det där är John Karlsson, 4d men de flesta spelare känner nog igen sig en del i det jag pratar om. De stora grejerna är hur mycket sömn man fått och vad man ätit och när man ätit det under turneringens gång. Andra grejer som jag ofta bejakar är mitt koffeinintag, om jag har druckit alkohol eller inte, om det är varmt eller kallt, om det är högljutt i lokalen, om det är dålig luft i lokalen, vilken tid det är på dygnet, vilken årstid det är, vilken fysisk form jag är i och en hel del andra grejer. Det hela blir nästa bisart när man tänker på att jag spelat de flesta turneringar antingen full eller bakfull. Detta beror på att jag åren 2004-2010 var en entusiastisk fyllbult...
 
Inför den här turneringen har jag min vana trogen funderat en hel del på hur jag bäst kan förbereda mig för att så många externa faktorer som möjligt ska verka till min fördel. Nedan följer några nyckelpunkter:
 
1. Fysisk form - Jag är i den bästa fysiska formen i mitt liv. Jag tränar regelbundet och har de senaste veckorna lagt fokus på konditionsträning. Detta hjälper oerhört mycket med uthålligheten när man spelar långa svåra partier, vilket även Gustav Fahl, 3d nämnde i en kommentar till ett tidigare inlägg.
 
2. Koffein - Jag har ett ganska komplicerat förhållande till koffein och brukar perioda följandes specifika system. Generellt sett är det bra att inte dricka mycket koffein om det är en lång turnering eftersom det är viktigt att hålla jämn nivå. När man intar höga doser koffein kan man prestera över normalnivå i ett eller kanske två partier, men efter ett tag blir kroppen och hjärnan utmatad av att ständigt befinna sig under sympaticuspåslag. Detta har dock blivit en mindre viktig grej för mig att tänka på sedan min fysiska form förbättrats. Som det är nu kan jag ligga på en 2-3 koppar kaffe om dagen och/eller grönt te och ändå känna att staminan räcker till. Så det tänker jag göra även i Japan, där de framförallt har gott te ;)
 
3. Sömn - För en gång skull tänker jag inte vara uppe och festa hela nätterna, trots att det är väldigt lockande med så många kul typer från hela världen över. Det ska bli skönt. En annan grej som jag slipper är jetlag eftersom jag normalt är i Shanghai som bara är någon timme efter Japan. Förhoppningsvis kan detta ge en edge mot spelare som flugit från andra delar av världen. När jag spelade i KPMC var det ett stort problem och störde min sömn avsevärt.
 
4. Kost - Planen är att inte fokusera så mycket på vad jag äter då jag kommit till slutsatsen att det nog spelar mindre roll än vad jag trott. Enda grejen är att jag inte kommer äta för mycket, vilket är grundläggande för alla turneringsspelare åtminstone här i Kina. Alla är överens om att man inte ska äta för mycket innan man spelar go.
 
Det är spännande att ha alla externa faktorer i ordning, och att ha tränat hårt och målmedvetet innan turneringen. Det blir första gången för mig jag satsat på det här viset, och jag hoppas att det inte blir svårt psykologiskt om jag spelar en dålig turnering. Men det borde vara lugnt ;)
 
 
Några höjdpunkter från de gångna veckorna

Jag har hållit i några goträffar hemma hos mig och spelat med kompisar och proffs. Några bilder:
 
 Du Yufeng, 3p spelar sin för henne typiska 'cosmic style'
 
 
När brädena inte räcker till får man ta till andra medel.
 
Jag har även besökt Li Jiaqings goskola och där träffade jag Curtis Tang som spelar för USA i årets WAGC. Han är från Shanghai och studerade go under Li Jiaqing när han var liten. Curtis och jag känner varandra sen gammalt från Pargo-VM i Tokyo, men det var väldigt oväntat och kul att träffa på honom där! Jag och Curtis fick spela simultanpartier mot Lärare Lis elever.
 
"Om du förlorar blir det linjalen!"
 
 
Här kommer några bilder från min trip till Hongkong. Jag besökte deras goinstitut och hälsade på hos en samlare av gomaterial och goböcker.
 
 
Såhär ser det ut på Hongkongs goinstitut.
 
 Timothy fick ta 9 stenar på sitt antika bräde, signerat av Honinbo Retsugen!
 
Timothy Chan, eller tchan, har en enorm gosamling med framförallt böcker. Han har den i ett förråd brevid sitt kontor. De flesta böcker låg på stora högar och han ville inte att jag visade bilder på det. Men samlingen är väldigt imponerande! Bland annat visade han mig exemplar av originalupplagan av Gokyo Shumyo, vilket kändes ganska magiskt. Han gav mig också en kinesisk piratkopia av en av Cho Us problemböcker. Nedan följer ett problem ur den, serverat med typisk Hongkongnesisk frukost (äggmacka och snabbkaffe):
 
Svart att döda.
 
 
 
Vi får se om jag lyckas rapportera live från turneringen i Sendai, men om inte så kommer det definitivt bli referat i efterhand och partier med kommentarer. Det kan ni lita på!

Kommentarer

Postat av: Jonny Hasslekvist

Publicerad 2013-08-27 20:11:19

Bra tips, fast jag känner att nästan det viktigaste är vad man har ätit. Förut brukade jag ladda upp veckan innan med köttfärssås och det gav bra energi och jag blev stark på brädet. Men nu är jag vegetarian och undrar om någon har några bra mat tips? Hoppas det går fint för dig Charlie, lycka till :)

Svar: Tack! Jag är också vegetarian. Det är bra att äta något som är mycket protein och inte så mycket kolhydrater för att hålla fokus. Bönor, linser och andra legumer är helt fantastiska och även ägg om du inte är vegan. Mitt bästa tips är dock haregrynsgröt och sesampasta till frukost ;)
Kanin

Postat av: pel

Publicerad 2013-08-29 00:46:58

Skrattade gott åt nyckelpunkterna :)
Jag tycker du täcker det rätt bra. Själv har jag kommit fram till att kaffe är min stora fiende - får jag i mig för mycket kan jag inte fokusera. Maten är också viktig. Lätt med lång energi.

Sömn är bra men mycket mindre viktigt än jag trodde. Träning måste bli bättre ;)

Lycka till Charlie!

Postat av: Shakti

Publicerad 2013-08-30 18:37:14

Mat och Sömn är 80%, om man var utsövd och ätit väl skulle man i princip aldrig förlora!

Lycka till Kanin, skall sätta några slantar på att du får ett bra resultat i VM.

Postat av: Eskil Varenius

Publicerad 2013-08-30 23:30:49

Härligt att se ännu ett inlägg, och ännu härligare att se att du varit i farten och tränat hårt. Jag önskar dig varmt lycka till och hoppas att det inte bara går bra utan dessutom blir väldigt kul!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kanin

Charlie Åkerblom är 4 dan och har spelat go i 10 år. 2013 representerar han Sverige i amatörvärldsmästerskapen i go.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela